عنوان: بررسی مفهوم نقاب در عکس های اینگه موراث، رالف یوجین میتیارد و گیلیان ورینگ
نگارش و تحقیق: مینا عباس پناه
استاد راهنما: سید مهدی مقیم نژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: تیر ماه 1398
چکیده
نقابها از هزاران سال پیش تقریباً در همه جای جهان به اشکال مختلف وجود داشتهاند و با اهداف متنوعی ساخته میشدهاند. کاربردهای ابتدایی نقابها، جادویی و آیینی بوده و بعدها در نمایش و مذهب نیز مورد استفاده قرار گرفتند؛ گاهی هم نقابها تنها به عنوان اشیایی تزئینی ساخته میشدند. نقابها به دلیل رمزآلود بودن و جذابیت همیشگیشان برای انسان وارد دنیای هنر شدند و در دورههای مختلف در هنرهایی مانند تئاتر، نقاشی و مجسمهسازی تجلی یافتند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم نقاب در آثار اینگه موراث، رالف یوجین میتیارد و گیلیان ورینگ، یعنی سه تن از عکاسانی است که به شکل جدی با این موضوع درگیر بوده و در تمام دوران یا حداقل چندین سال از فعالیت هنریشان نقاب را در آثارشان بهکار بردهاند. برای این منظور، ابتدا پیشینه استفاده از نقاب در هنر مدرن و پس از آن در عکاسی به طور خلاصه مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه تلاش میشود به بررسی مفهوم نقاب در آثار این سه عکاس، نوع نقابهای به کار رفته توسط آنها و دلایل انتخاب آنها پرداخته شود. همچنین سابقه فعالیت هنری این هنرمندان، عواملی که باعث شکلگیری علاقه آنها به نقاب شده است و درگیری آنها با مفهوم هویت از مواردی است که در این پژوهش مطرح میشود. این پژوهش در انتها به این نتیجه میرسد که اینگه موراث از نقاب برای بازتاب تصویری انتقادی از جامعه؛ رالف یوجین میتیارد برای نمایش ترسها و اضطرابهای شخصیاش؛ و گیلیان ورینگ برای رسیدن به شناختی عمیقتر از هویت خود و دیگران، استفاده کرده اند.
کلمات کلیدی: نقاب، ماسک، هویت، عکاسی، اینگه موراث، رالف یوجین میتیارد، گیلیان ورینگ