برجسته ترین و پرکارترین عکاس حرفه ای ا
تعداد مقالات چاپ شده در حوزه هنرهای تجسمی هر ساله رو به افزايش است و سهم عكاسی از اين مقالات در سالهای اخير قابل توجه بوده است. گستره عكاسی و پيوند آن با علوم و فنون مختلف، مطالعه جامعهشناسانه، روانشناسانه و ... كند و كاوهای بينا رشتهایِ زيادی را در رسانه عكاسی پديد آورده است. در اين بخش با به اشتراک گذاری مقالات دانشجويان، فارغ التحصيلان و اساتيد سعی داريم راهنمای ارزشمند و تاثيرگذاری جهت نشر اين متون باشيم.
برجسته ترین و پرکارترین عکاس حرفه ای ا
از چند سال پیش که مفاد درسی رشتۀ عکاسی در دانشگاه های تهران مورد بازنگری قرار گرفت و واحدی درسی با عنوان «تاریخ تطبیقی عکاسی ایران و جهان » در فهرست دروس مقطع کارشناسی ارشد عکاسی در برخی دانشگا هها گنجانده شد، جرقۀ نظر به عکاسی در کشورها و فرهنگی هایی غیر از اروپا و آمریکا در ذهنم زده شد. تا پیش از آن، تاریخی از عکاسی که در دانشگا هها تدریس شده و به بحث گذاشته می شد صرفاً بر رخدادهای عکاسی در اروپای غربی و شمالی و ایالات متحدۀ آمریکا متمرکز بود.
در اين جُستار تلاش ميشود، مناسبات فرهنگي- هنريِ شيوههاي تجسمي هم سو با روند تكامل نسبيِ آنها در دورهي مورد نظر، به تحلیل درآيد؛ و بر اساس یافته ها و برهان طرح شده، چشمانداز مناسبي از هماننديها و ناهماننديهاي این شیوه ها فراهم آمده؛ و با ارزيابيِ ماهيت و عملكرد آن ها در اين دورهي زماني، نقش هر یک در شكلدهي به پيكرهي هنرهاي تجسميِ كشور ترسيم شود.
این پژوهش به فراتحلیل 225 جلد از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد رشته عکاسی که در بازه زمانی بین سال 1376 تا مهر ماه سال 1396 در دانشگاه هنر دفاع شده اند، می پردازد. پایان نامه های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد، از جمله مدارک مهم علمی هر کشور هستند. توصیف و تحلیل داده های این پایان نامه ها می تواند اطلاعات ارزشمندی را فراهم آورد. نتایج این پژوهش می تواند برای محققان و استادان، سازمان های پژوهشی و مراکز اداری و اجرایی مورد توجه واقع شود.
این متن در تلاش است با بررسی هدفمند کتاب ‘عکاسی برای تماشا’ بر اساس محورهای چهار گانهی: معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی و خاستگاه اثر و مؤلف آن، تحلیل درونی و جایگاه اثر، نقد و ارزیابی اثر، از جنبههای مختلف ارزشها و کاستیهای کتاب را شناسایی نموده و بتواند سیمای مناسبی از ویژگیهای کاربردی و شکلی آن به دست دهد. در این مسیر، نگارنده در مقدمه با ترسیم دیدگاهی کلینگر به ترجمهی متون عکاسی در ایران، شرایط کلی جامعهی عکاسی ایران را در زمان چاپ کتاب مورد نظر بر میشمارد. سپس به تفصیل مندرجات کتاب را از منظرهای پیشنهادی میسنجد و با ارزیابی موارد مفید و کاستیهای کتاب به این نتیجه میرسد
این متن تلاش خواهد کرد ویژگیهای شکلی و محتوایی کتابِ در ستایش امر واقعی (دو مجلد)، و کارکردهای آن در جامعهی کنونی هنری- دانشگاهی ایران را به توصیف درآورد. همچنین تلاش میکند با تحلیل برخی از شاخصههای کتاب، کلیت آن را در بوتهی بازبینی و نقد قرار دهد. برای این منظور از معیارهای متعارف چهارگانهی ۱- معرفی کلی اثر و مؤلف، ۲- تحلیلی بیرونی و خاستگاه اثر و مؤلف، ۳- تحلیل درونی و جایگاه اثر، ۴- نقد و ارزیابی اثر، بهعنوان سنجههای اصلی تحلیل و نقد استفاده شده است. نگارنده با بررسیِ چندبارهی ساختار شکلی و محتوایی کتاب، به این نتیجه دست یافت که بازنشر بیشتر مطالب کتاب، نه تنها مفید بلکه برای جامعهی کنونی ایران ضروری تلقی میشود.
نمایشگاه های سالانه و دوسالانه عکاسی یکی از مهمترین آوردگاههای عکاسی برای عرضهی عکسها و تفکر عکاسانهی معاصر در کشور است.در این پژوهش رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران با مرور عکسها و نقد و نظرهای پیرامون آنها مورد شناسایی قرار گرفتهاند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و تحلیلی است. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد
آنتوان سوریوگین برجسته ترین و پرکارترین عکاس حرفه ای ایران در پایان قرن نوزدهم است. او به مستند نگاری مردم دوره قاجار و ثبت وجوه مختلف ایران پرداخته است. تصاویر او از مردم دوره ی قاجار علاوه بر مستند نگاری، ارزش زیبایی شناسانه دارد.
کتابی برای تمام فصول تحلیل کتاب دربارهی عکاسی این یادداشت انتقادی تلاش خواهد کرد که کتاب دربارهی عکاسی را تحلیل و بررسی نماید. برای این کار ابتدا ویژگیهای شکلیِ کتاب بررسی شده و سپس به خواستگاه بیرونی کتاب و دیدگاه انتقادی نویسنده اشاره میشود. پس از آن، مطالب فصول به اختصار مطرح شده و ساختار درونی کتاب به تحلیل در میآید و در آخر نیز مواردی را دربارهی ترجمه کتاب یادآور میشود.