چالش عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران
پادکست، ویدئو این مطلب:
عنوان مقاله: چالش عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران، با تمرکز بر دوسالانه های عکاسی نهم 1383 و یازدهم1387
نویسنده مسؤول:اعظم رحیمی رهبر، کارشناس ارشد عکاسی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
نویسنده: محمد خدادادی مترجم زاده- عضو هیئت علمی دانشگاه هنر- تهران، ایران
نشریه:هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 65، علمی پژوهشی ISI (13صفحه از 61 تا 73)6
سال نشر:بهار 1395
چکیده نمایشگاه های سالانه و دوسالانه عکاسی یکی از مهمترین آوردگاههای عکاسی برای عرضهی عکسها و تفکر عکاسانهی معاصر در کشور است.در این پژوهش رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران با مرور عکسها و نقد و نظرهای پیرامون آنها مورد شناسایی قرار گرفتهاند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و تحلیلی است. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکسها در فراخوان این دو دوره ذکر شده است اما معنای واضح و درستی از رویکرد خلاق ارائه نشده و مصداق مشخصی برای آن یافت نمیشود. 2. در بخشی از عکسهای پذیرفته شده برای نهمین دوسالانه عکاسی ایران، برای رسیدن به نگاه خلاق و کشف امکانات تازهی عکاسی، از تمهیدات گرافیکی استفاده شده است و در بخشی دیگر عکسهایی ساده و معمولی برگزیده شدهاند و در یازدهمین دوسالانه، عکاسان با هدفِ داشتن رویکرد هنری و خلاق، غالباً عکسهایی با موضوعهای جذاب خلق کردهاند. نتیجه اینکه: موضوع عکاسی هنری و خلاق نزد شرکتکنندهگان این دوسالانهها به درستی شناخته شده نیست و این موضوع از ابهام در شناخت و نبودِ آگاهی کافی در زمینهی تعاریف و مصادیق عکاسی خلاق و هنری جامعهی عکاسی ایران پرده برمیدارد و لزوم بررسیها و شناختهای بیشتر را برمیتاباند. واژگان کلیدی: نهمین دوسالانه عکس ایران، یازدهمین دوسالانه عکس ایران، عکاسی هنری، عکاسی خلاق، ایران.