عنوان : بررسی عکسهای خبری شهروندی بر عکاسی خبری حرفه ای(سایت نیویورک تایمز، سایت هافینگتون پست، روزنامه نیویورک تایمز و روزنامه وال ستریت ژورنال)
نگارش و تحقیق: کیمیا رشیدی نیک
استاد راهنما: فرهاد سلیمانی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: تیرماه 1398
چکیده
درپی ظهور دوربین گوشی همراه و دسترسی به اینترنت عکاسی خبری شهروندی رونق یافت و مناسبات جدیدی را وارد جهان پیچیده عکاسی خبری کرد. شهروندان توانستند به وسیله دوربین گوشی، جهان پیرامون خود و حوادث آن را به تصویر بکشند و بدین ترتیب پا به قلمرو اختصاصی عکاسی خبری بگذارند. پدیده شهروند-خبرنگاری (عکاسی) همیشه وجود داشته است اما پس از سونامی سال 2004 که تعداد زیادی از عکس های شهروندان به رسانه ها راه یافتند، توجه عمومی به این پدیده جلب شد و دانشگاهیان پیرامون این موضوع به تحقیق پرداختند. سوالی که توسط برخی از عکاسان و صاحب نظران مطرح شد این بود که « اگر هر کسی با یک گوشی هوشمند می تواند یک شهروند عکاس باشد چه کسی به عکاسی خبری نیاز دارد؟»
در پژوهش با توجه به اینکه هر عکسی که در رسانه ها و مطبوعات منتشر می شود عکس خبری است، عکس های تولید شده توسط شهروندان که در رسانه های رسمی باز انتشار می یابند، «عکس های خبری شهروندی» خوانده می شوند. این رساله با روشی کمی و کیفی چگونگی تاثیر گذاری عکس های شهروندی بر جریان غالب و رسمی عکاسی خبری را بررسی می کند. به این منظور عملکرد چهار رسانه مهم شامل سایت های « نیویورک تایمز» و «هافینکتون پست» و همچنین روزنامه «نیویورک تایمز» و «وال استریت ژورنال» در با انتشار عکس های شهروندی در سال 2018 بررسی می شود. مطالب منتشر شده در این چهار رسانه در بازه زمانی یک هفته از سال به عنوان نمونه دقیقا رصد می شود، علاوه بر آن به منظور دستیابی به تحلیلی همه جانبه، عملکرد این چهار رسانه در ده بحران طبیعی سال 2018 مورد بررسی قرار می گیرد تا تغییرات احتمالی رویکرد رسانه ها در مواقع بحرانی و غیر بحرانی تحلیل شود. بررسی داده ها به این نتیجه انجامید که عکاسی خبری شهروندی در حال حاضر برای عکاسی خبری حرفه ای تهدیدی جدی به حساب نمی آید و رسانه های رسمی در مواقع عادی و بحران ها ترجیح می دهند به عکاسان حرفه ای اعتماد کنند. در واقع می توان گفت رسانه های رسمی اغلب هنگام درگیری های سیاسی و یا زمانی که سانسور و محدودیت بر عکاسان حرفه ای تحمیل می شود، متمسک عکس های شهروندان می شوند و در سایر موارد ترجیح می دهند رسمیت خود را حفظ کنند.
کلمات کلیدی: عکاسی خبری، عکاسی شهروند خبرنگاری، عکاسی دیجیتال، عکاسی موبایلی، شهروند خبرنگار
Abstract
There has been a rise in the user generated photos as a result of advent of mobile phone cameras and access to internet, consequently a shift in the relationships of photojournalism complicated universe has happened. Citizens photographs could enter mainstream outlets which has dominated by photojournalists before due to their new ability of taking pictures of their surrounding and its events. Citizen (photo)journalism is not a new phenomenon but it was only after the tsunami in 2004 when lots of citizen generated photos published in mainstream medias that public and scholars paid attention to this issue and researched about it.
As every picture which is published in media outlets counted as a photojournalistm, citizen photojournalism can be defined as the citizen generated photos published in mainstream medias. This thesis uses both quantitive and qualitative approaches to analyze the way that citizen photojournalism will affect the professions of photojournalism. To achieve this goal, the republishing method of four important news outlets, New York times newspaper, wall street journal newspaper, New York Times and Huffington post will be studied. These four medias will be observed during a week of the year as a sample; in addition, to reach a comprehensive analysis, the way of publishing of citizen photographs will be observed in the 10 most important disasters of the year. Data from the research will prove that citizen photojournalism is not a serious threat for the profession and medias tend to trust professional photographers in normal situations or disasters. In fact, it can be said that medias mostly use citizen generated photos when it is not easy for professionals to enter a place, or there is a danger or censorship in situations.
Key words: Photojournalism, Citizen Photojournalism, Digital photography, Mobile photography, Citizen journalist