عنوان: بررسی تجربه عکاسی اینستاگرام (مورد پژوهشی: ده عکاس فعال ایرانی 5 سال اخیر)
نگارش و تحقیق: بیتا نگاهدار
استاد راهنما: سید جواد سلیمی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: مهر ماه 1396
چکیده
با ظهور رسانه های دیجیتال، جهانی شدن و سرعت گرفتن ارتباطات، شکل جدیدی از هویت برای انسانها مطرح شد: هویت مجازی . کاربران شبکه های مجازی تلاش میکنند تا در هویت مجازی خود، خودی ایده آل و بهتر از آنچه در دنیای واقعی هستند را به نمایش همگان بگذارند.در این میان با گسترش تکنولوژی موبایل های هوشمند و عکاسی دیجیتال، این امکان در قالب رسانه ی عکس و هنر عکاسی برای کاربران فراهم شده است.اینستاگرام به عنوان رسانه ای که به طور مشخص فرصت اشتراک گذاری عکس برای همگان مهیا نموده است، ازم استقبال چشمگیری میان کاربران ایرانی و غیر ایرانی برخوردار شده است.فضای اینستاگرام و این گونه شبکه ها برای عکاسی به مثابه ی نمایشگاه عکس مجازی با دیوار های نا مرئی است. عکاس مانند کنشگری است که به گفته ی آروین گافمن در برابر تماشاگرانش به اجرای نماهای خود در قالب کلیشه های جاری ذهن افراد، به اجرا می پردازد . کامنت ها و لایک ها ، بازخورد هایی هستند که عکاس را در مسیر انتخاب ایده های ناب آینده به جلو سوق می دهند. در پژوهش پیش رو با چندی از عکاسان کاربر فعال اینستاگرام به مصاحبه نشستیم و تلاش کردیم تا به این سوال اصلی که چگونه عکاسی اینستاگرامی توسط عکاسان تجربه می شود، پاسخ دهیم. سوالات فرعی این تحقیق نیز پاسخ داده شد :چگونه عکس در خودبیانگری عکاسان نقش دارد؟ و نیز چگونه مسئله به روز شدن توسط عکاسی اینستاگرامی تجربه می شود؟
کلمات کلیدی :اینستاگرام، فضای مجازی، هویت، نما