عنوان : بررسی بازنمایی امر آلوده در خودنگارههای عکاسان معاصر
نگارش و تحقیق: یاسمن علی پور
استاد راهنما: سید مهدی مقیم نژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریور ماه 1396
چکیده
یکی از مهمترین مراحل فرآیند تبدیل شدن یک شخص به سوژه از دیدگاه ژولیا کریستوا، مرحلهی آلودهانگاری است که به معنای دور ریختن هر آنچه برای خود، «دیگری» محسوب میشود، است. کریستوا این «دیگری» را امر آلوده مینامد. امر آلوده به دلیل ماهیت هنجارشکنانهاش بارها در طول تاریخ هنر، توسط هنرمندان به ویژه هنرمندان پیرو جنبشهای اعتراضی، برای رساندن پیامهای مورد نظرشان مورد استفاده قرار گرفته است. در دورهی معاصر نیز بسیاری از عکاسان، امر آلوده را به خودنگارههایشان وارد کردهاند. هدف پژوهش پیش رو بررسی چگونگی تعمیم یافتن نظریهی آلودهانگاری به خودنگارههای عکاسان معاصر است. این پژوهش در انتها به این نتیجهی کلی میرسد که با توجه به بازنمایی امر آلوده در خودنگارههای عکاسان معاصر برای رساندن پیامهای گوناگون، این هنرمندان خودنگارههایشان را به عنوان عرصهای برای آلودهانگاری انتخاب کردهاند تا علاوه بر بیان دغدغههای شخصی از این راه، هنجارهای حاکم بر جامعه را به چالش بکشند. در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است، از روش کتابخانهای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده و تصاویر از پایگاههای اینترنتی گردآوری شدهاند.
کلمات کلیدی: ژولیا کریستوا، آلودهانگاری، امر آلوده، خودنگاره، عکاسان معاصر