عنوان : فضا، مکان و قاب در عکاسی منظره معاصر
نگارش و تحقیق: مهران مقیمی
استاد راهنما: هلیا دارابی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: تیر ماه 1396
چکیده
منظره امروز، چیزی بیرون از ما نیست چرا که ما بر منظره تاثیر می گذاریم و منظره بر ما تاثیر می گذارد. امروزه زمین ،دیگر فقط ابزاری برای بازنمایی نیست بلکه با تغییر خودش ، بر نحوه بودن ما در دنیا تغییر ایجاد می کند.لذا در این پژوهش تلاش شده تا با بررسی نحوه ارتباط ما با زمین و در نظر گرفتن منظره به عنوان مکانی برای بیان ایده ها، نگرانی های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به شناخت بهتر ژانر عکاسی منظره در دوران معاصر نائل شویم.
همچنین با تعریف مجدد مفاهیم مختلف مانند : ژانر منظره، مناظر پیکچرسک و والا و بزنگاه های عکاسی منظره مانند عکاسی منظره نگاری قدیم، عکاسی منظره پیکتوریالیستی، عکاسی صریح، زمین نگاری نو و در نهایت عکاسی سرد و دستکاری شده، بررسی عکاسی منظره را ابتدا تا دوران معاصر و در نهایت تا جدیدترین رویکرد ها به پیش می آوریم. در همین راستا ضروری می نمود تا با بهره گیری از مفاهیم مطرح شده در دوران معاصر، اعم از انواع فضاها و مکان های انسان ساخت و طبیعی و در نهایت انواع چشم انداز نزد عکاسان منظره معاصر و پیوند ناگسستنی همه این ها با مقوله قاب ، یا به زبان دیگر، به کارکرد و موقعیت امروزین تصاویر منظره معاصر نزدیک شویم.
در ادامه با طرح سه فرضیه اساسی پیرامون مسئله منظره، به دو موضوع کلی می رسیم .مواضعی که منظرهرا اغلب بر ساخته ای اجتماعی می دانند ، یعنی نگرش اعتقادی دارند و در پس پدیدار مورد بررسی شان به دنبال اعوجاج ، کژتابی، پنهان کاری و ایدئولوژی هستند موضع دوم نظریاتی که برگرفته از اشکال پدیدار شناسانه است که به جای نقد تصاویر کاذب منظره در پی احیا یا بازیابی تجارب واقعی آن، چه در گذشته چه با اتکا به رد ها و پتانسیل های زمان حال هستند.این عکس ها در شخصیت بخشیدن به مناطق به عنوان انواع بخصوصی از مکان ، به شکل قابل توجهی در حس آگاهی ، ادراک و تجربه ی ما و در تغییر احساساتمان نسبت به رابطه مان با تاریخ و جغرافیا و در شناخت بهتر خودمان مشارکت می کند.در نهایت با بررسی مفصل آثار"جان فال" شرایط را برای فهم بهتر مفاهیم فضا ،مکان و قاب در عکاسی منظره معاصر فراهم نمودیم.
کلیدواژه: عکاسی منظره معاصر، چشم نواز(پیکچرسک)، امر والا، فضا ،مکان، قاب