عنوان : بررسی نشانه شناختی عکس های خانوادگی اصفهان در دهه های 1330 و 1340 ه.ش - براساس قشر های اجتماعی مختلف
نگارش و تحقیق: سارا بحرینیان
استاد راهنما: سید مهدی مقیم نژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: تیر ماه 1396
چکیده
عکس خانوادگی به عنوان متنی که از قابلیت خوانش و تحلیل نشانه شناختی برخوردار است و همچنین علم نشانه شناسی به عنوان روشی برای فهم چگونگی خلق معنا در یک متن، دو رکن اساسی در این رساله را تشکیل می دهند. با خروج عکاسی از انحصار دربار و قشر سرمایه دار و ورود به قشر های اجتماعی پایین تر در دوره ی پهلوی، عکاسی خانوادگی جان تازه ای گرفت . این پژوهش با هدف بررسی نشانه شناختی عکس های خانوادگی دهه 30 و 40 ه.ش اصفهان با در نظر گیری قشربندی اجتماعس، به روش کمی و کیفی و با استفاده از روش نشانه شناسی اجتماعی و فرهنگی انجام گرفته است. در این پژوهش با مطالعه بر منابع تصویری شامل بر 500 عکس خانوادگی ،ضمن بررسی نشانه ها و رمزگان های اجتماعی و فرهنگی موجود در تصویر، تفاوت عکس های خانوادگی قشر های مختلف در اصفهان، مطالعه گشته و در انتها، نتایج این پژوهش موید این نکته است که عکس های خانوادگی در دهه 30 و 40 ه ش و در گذار از قشر سرمایه دار به قشر های پایین تر با تغییرات موضوعی و محتوایی مختلفی همراه بوده است. مهم ترین تغییر مربوط به جایگاه اعضای خانواده، اهمیت بصری و محتوایی سوژه، نحوه بازنمایی آن و رمزگان های مربوط به آن ،در قشرهای مورد بحث می باشد.
کلمات کلیدی: عکس خانوادگی، عکس یادگاری، نشانه شناسی، قشربندی اجتماعی
Abstract
Family photos as a readable and analyzable content in terms of the Congnitive Semiotics, and also the study of the Semiotics as a method in order to comprehend how definition in a content is wrought, creates two of the chief basis of the present dissertation. The family photography got renewed as soon as it was taken from the capitalism and the court of the Shah and granted back to the lower class of the society during the authority of Pahlavi Regime. This re with the focus on the cognitive-semiotics-wise investigation of the family photos in Isfahan during the30s and 40s SH Considering the social stratification, qualitative semiotics has been conducted. In this work, by exploring visual sources consisting of 500 family photos, the differences of the family photos of the different social classes in Isfahan have been examined as well as the examination of the social and cultural semiotics and confidences in the pictures. At the end, the results of the current dissertation suggest that the contents and subjects of the family photos of the 30s and 40s SH have been affected experiencing the social classes’ alteration from the top, I e capitalism, to the bottom, I e lower classes. The most significant changes are as follows: the status of the family members, the visual importance of the subject and its abstract, the presentation’s style and its confidences of the discussed social classes.
Keywords: