عنوان : نگاه ماهوری به بازنمایی عکاسانه جنسیت زن
نگارش و تحقیق: زهرا زارع
استاد راهنما: سید جواد سلیمی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: اردیبهشت ماه 1396
چکیده
از جمله جنبش های اجتماعی که اثر مستقیم آن را در آثار بسیاری از هنرمندان می توانیم ببینیم، جنبش فمینیسم یا همان جنبش زنان است که به خصوص از دهه 1960 در آمریکا به اوج خود می رسد. شاید بتوان گفت که در طول قرن بیستم، فمینیسم یکی از جنجال برانگیزترین جنبش های اجتماعی و فکری در سطح جهان بوده است، که هنرمندان زیادی به خصوص در شاخه عکاسی ، دست به خلق آثار هنری زدند که تا به امروز شاهد آن هستیم . از جمله مقوله مهم در نظریه فمینیستی در نقد هنری، به بازنمایی جنسیت زناندر هنرها در طول تاریخ نظر دارد. در واقع هدف اصلی این پژوهش ، بررسی جنبه ها و آرا مختلف در دیدگاه فمینیستی و همچنین بررسی پدیدار شناسی و مطالعه ماهیت زن و تلفیق دو رویکرد سیاست و امر سیاسی است تا در ادامه بتوانیم به بررسی ویژگی های ذاتی عکاسی و امر عکاسانه در بازنمایی و رسیدن به سطحی ذهنی تر از بیان ، بپردازیم. بنابر این در پژوهش پیش رو سعی خواهد شد، که از روش تحقیق توصیفی استفاده نموده که ابزار های گردآوری اطلاعات برای این منظور روش گردآوری و مطالعه کتاب خانه ای خواهد بود.به منظور ارتباط میان رسانه عکاسی و علم پدیدار شناسی نیز روش تحلیل تاریخی-تحقیق توصیفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در نهایت با نتیجه کلی که از این تحقیق می توان بیان کرد این مطلب است که بازنمایی در رسانه عکاسی، این قابلیت را دارد که عکاس معاصر زن در ایران، با ارتقای سطح ذهنیت خود، به جای بازنمایی جنسیت زن در جهت اهداف سیاسی، به بازنمایی جنسیت به عنوان امر سیاسی بپردازد.
واژگان کلیدی:بازنمایی، هنر فمینیستی، سیاست، امر سیاسی، عکاسی، پدیدار شناسی
Abstract
Among the social movement that can be directly seen in the works of many artists, the feminist movement, which has peaked in America since 1960’s. it can be said that during the twentieth century, feminist has been one of that most controversial social and intellectual movements around the globe, with many artists, especially in the field of photography, creating the artwork that we see today. One of the most important issues in feminist theory in art critique is the representation of woman’s gender in arts in history
In fact, the main purpose of this study is to examine different aspects of the feminist perspective, as well as to examine phenomenology and study the nature of woman and to combine the two policy approaches of politics in order to further explore that inherent characteristics of photography and the phenomenon of photography in the representation and achievement of the surface Mentally speaking, therefore, in the present research , we will try to use a descriptive research method that the information gathering tools for this purpose will be a method of collecting and studying a book house. In order to connect the photography media and phenomenology, the method of historical analysis descriptive research will be used and ultimately the general result of this study can be stated this article.
The representation in the media of photography has the ability to contemporary woman photography in Iran , by promoting the level of his mentality rather than representing a woman’s gender for political purposes, to represent the sex as an emergency.
Keywords: representation, artistic, politics photography, phenomenology