عنوان : بررسی اسطورهکاویِ آثار عکاسانِ صحنهپردازِ معاصر آمریکا ( آرتور تِرِس، جوئل-پیتر ویتکین، گرگوری کرودسون)
نگارش و تحقیق: سودابه شایگان
استادراهنما:محمد خدادادی مترجم زاده
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریورماه 1398
چکیده
پژوهش حاضر برای بررسی ریشههای ناخودآگاهِ برخی درونمایههای تکرارشونده در آثار عکاسان صحنهپرداز معاصر آمریکا و همسانی آنها با درونمایههای اسطورهای انجام گرفتهاست. فرضیه این بوده که از آنجا که برخی از این تکرارها از ناخودآگاه جمعی هنرمند نشأت میگیرند و اسطورهها نیز برخاسته از ناخودآگاهِ جمعی ِبشر بودهاند، این دو با هم اشتراکاتی دارند. روشِ نقد اسطورهکاویِ ژیلبر دوران هدفی کاملا یکسان با آنچه گفته شد را دنبال میکند و در این پژوهش از چهارچوبها و مراحل روشِ نقد او استفاده شدهاست. به این ترتیب که مرحلهی اول به یافتن درونمایههای تکرارشده اختصاص دادهشده و همچنین به جز عکاسِ موردِ پژوهش به دیگر عکاسان صحنهپرداز معاصر آمریکا که آن درونمایه را تکرار کردهاند اشاره شدهاست و در مرحلهی دوم با توجه به زندگینامهی عکاس و شرایط دورانِ او روشن شده که برخی درونمایهها برخاسته از ناخودآگاه نبودهاند و در مرحلهی آخر درونمایههای تکرارشدهی ناخودآگاه با یک اسطوره تطبیق داده شدهاند و با توجه به اسطورهها بارِ دیگر به عکسها و درونمایههای تکرارشونده پرداخته شدهاست. با توجه به مرحلهی دوم، این روش نقد باید یک به یک برای عکاسها بهکار گرفته شود و بنابراین در این رساله سه عکاس که متولد یک شهر بودهاند مورد بررسی قرار گرفتهاند؛ آرتور تِرِس، جوئل پیتر ویتکین و گرگوری کرودسون. در موردِ هر سه عکاسِ موردِ پژوهش نیز فرض اولیه صحیح بوده و اسطورهای مطابق با درونمایهها یافت شدهاست. همچنین اشتراک سه عکاس در تکرار برخی درونمایهها نیز داستانی اسطورهای را ترسیم کرده و به درک شباهتهایی جالب توجه در میان این عکاسان انجامیدهاست.
کلیدواژهها : اسطوره، اسطورهکاوی، ژیلبر دوران، عکاس صحنهپرداز، عکاس آمریکایی، جوئل-پیتر ویتکین، گرگوری کرودسون، آرتور تِرِس