عنوان : بررسی دیدگاه دادائیستی و سورئالیستی من ری و تکنیکهای او در عکاسی
نگارش و تحقیق: سید امیرمحمد خادمحسینی
استادراهنما:محمد خدادادی مترجم زاده
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریورماه 1398
چکیده
من ری از هنرمندانی به حساب میآید که نگاههای آوانگارد و سورئالیستی را وارد رسانه عکاسی کرد. با این وجود در نگاه اول این هنرمند رویکردی چندگانه را نسبت به رسانه عکاسی در دوره کاری خود پیش گرفته است. دیدگاهی که در آن عکاسی از یک سو در خدمت بیان هنری و آوانگارد او قرار میگیرد و از سوی دیگر به عنوان عاملی در خدمت فرهنگ عامه و سلیقه توده در نظر گرفته میشود. هر چند که خود هنرمند با توجه به گفتههایش به خصوص در اوایل دوره کاری، در دهه ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ بین این دو دیدگاه تمایز قایل میشود و آنها را با یکدیگر مرتبط نمیداند، ولی رویکرد آزاد و خلاقانه او نسبت به این رسانه این دو دیدگاه را کاملا به یکدیگر مرتبط و در هم تنیده میکند. در این میان رویکرد خلاقانه من ری نسبت به عکاسی باعث ابداع تکنیکهای جدیدی مثل ریوگراف و سولاریزاسیون میشود که ارتباط دهنده این دو دیدگاه و باعث موفقیت من ری به عنوان یک هنرمند عکاسی و یک عکاسی تجاری میشود. علاوه بر این، دگرگونیهای اجتماعی در دهه ۲۰ مثل رواج و گسترش فرهنگ کالایی و دگرگونی مفاهیمی مثل تولید و مصرف نیز بستری را فراهم میآورد که من ری به عنوان یک هنرمند بتواند رویکرد آوانگارد و هنری خود را در زمینهّای دیگر مثل عکاسی مد و فشن نیز به کار گیرد. بنابراین دیدگاه خود هنرمند در کنار بستر اجتماعی شکل گرفته در اوایل قرن ۲۰ باعث شده که من ری رویکردی چندوجهی ولی مرتبط نسبت به عکاسی داشته باشد. این رویکرد در دوره کاری خود هنرمند مشهودتر میشود چرا که من ری در ۱۹۲۱ ابداعی مثل ریوگراف را امری تجربی و خارج از فضای عکاسی تجاری عنوان میکند و ساحت هنر را از فضای جدی کار و تولید جدا میکند. ولی او حدود یک دهه بعد در اولین کار خود برای مجله هارپرزبازار از یک ریوگراف استفاده میکند و آن را به سیاق هنری امضا میکند.
کلیدواژهها: من ری، سولاریزاسیون، ریوگراف، دادا، سورئالیسم
Abstract
Man Ray is one of the artists who brought the avant-garde and surrealist aspect into photography medium. At first glance, this artist takes a multi-faceted approach to photographic medium in his career. A view in which photography serves, on the one hand, its artistic expression and its avant-garde, and on the other hand, as a factor in serving popular and commodity culture . Although the artist himself, in manner of what he said, especially at the beginning of his career in the early twenties, make a solid line between these views, but his free and creative approach to the media made the two views quite clear and intertwines. In the meantime, Man Ray's creative approach to photography has led to the development of new techniques such as Rayograph and solarization that link these two perspectives and make Man Ray successful as both a photography artist and a commercial photographer. In addition to the social transformations of the early of the century, such as the proliferation of commodity culture and the transformation of concepts of production and consumption, Man Ray as an artist also applied his avant-garde and artistic approach to other fields such as fashion photography. This approach becomes even more evident in the artist's own career, as Man Ray called Rayograph as an experimental phenomenon out of the field of commercial photography, and separates the art field from the serious work and production s`pace. But about a decade later, in his first work for Harper's Bazaar, he used a Rayograph and signed it to art. In this thesis concentration is placed on the social context and also artistic movement which the artist lived in, to illustrate the relationship between Man Ray’s paradoxical but interwoven approaches through commercial and avant-garde photography.
Keywords: Man Ray, Solarization, Rayograph, dada, Surrealism, commodity culture