عنوان : بررسی بازنمایی مفهوم تروما در عکاسی
نگارش و تحقیق: مهسا طباطبایی مهریزی
استادراهنما:مهدی مقیم نژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: تیرماه 1398
چکیده
پژوهش حاضر، به بررسی بازنمایی مفهوم تروما در عکاسی می پردازد. در این پژوهش سعی شده است مفهوم تروما در دو جنبه فیزیکی و روحی در عکس ها مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا به تعریفی کلی از تروما پرداخته و سپس روند تاریخی تروما در هنرهای تجسمی و مشخصههای آن در مراحل اولیهی شکلگیریاش شرح داده شده است. عکاسی در تمامی شاخه های هنر جدید جز جدایی ناپذیر آن ها به شمار می رود و نقش عکاسی در تغییرات اساسی هنر معاصر را نمیتوان نادیده گرفت. در این نوشتار به بررسی رابطه ی عکاسی با هنرهایی نظیر پرفورمنس و هنربدنی که تروما در آنها نقش مهمی را ایفا میکند نیز خواهیم پرداخت. زخم ها نقش مهمی بر حس آگاهی، ادراک و تجربه ی ما دارند و در نهایت منجر به شناخت بیشتر خودمان میشوند. با بررسی آثار هنرمندان معاصری که هر کدام به شیوهای کاملا متفاوت از یکدیگر با مفهوم تروما آثار خود را پدید آوردهاند ، سعی در برقراری ارتباط میان مباحث مطرح شده تحلیل آثار ایشان با تمرکز بر مفهوم تروما و جایگاهش در میان دیگر رسانههای هنری است. با مقایسهی این رسانه ها و بررسی آثار تروماتیک آنها را در زمینه ی روانشناسی، اجتماعی و رویکرد های معاصر طبقه بندی میکنیم.
واژگان کلیدی: عکاسی،تروما ، بدن ، بازنمایی،عکاسی ، پرفورمنس،هنر معاصر