عنوان : بررسی بازنمایی سیمای جامعة ژاپن در آثار عکاسان مستند اجتماعی ژاپنی پس از جنگ جهانی دوم تا پایان قرن بیستم
نگارش و تحقیق: اعظم صفری
استادراهنما: فرهاد سلیمانی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: بهمن ماه 1398
چکیده
از اعلام تسلیم ژاپن و پایان جنگ اقیانوس آرام در سال 1945 تا انتهای قرن بیستم، کشور ژاپن دستخوش دگرگونی های خارق العاده ای شد، بطوریکه از کشوری ویران شده از بلایا و خرابیهای جنگ، تبدیل به یک قدرت اقتصادی مترقی شد. تغییرات بنیادین اجتماعی و فرهنگی در این دوره، باعث ایجاد انرژی خلاقه بی سابقه ای شد که حیات تازه ای را به عکاسی ژاپنی دمید. عکاسی مستند ژاپن پس از پایان جنگ از موضع منفعلانه به سمت پویایی و آزمایش راه های متفاوت بازنمایی، با هدف خلق زبان بصری جدید حرکت می کند که حاصل آن ثبت چشم انداز جامعه توسط بااستعدادترین عکاسان این دوران است؛ عکاسانی که بینش تاریخی و اجتماعی خود از این دوره را با خروجی عکاسانه ارائه می دهند. تصاویر برجسته عکاسان از این دوران، تلاش می کنند تا فراتر از ثبت صرف جامعه ژاپنی، ماهیت منحصربه فرد دوران پس از جنگ را بازنمایی کنند. این رساله بر آن است که ضمن قرار دادن عکس های مستند اجتماعی از جامعه ژاپنی در زمینه تاریخی این دوران، سیر تحولات صورت گرفته در اشکال بیانی عکاسی مستند اجتماعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. بر همین اساس، در ابتدای هر فصل مختصری از وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ژاپن آورده شده است، سپس با شرح تحولات و گرایش ها در عکاسی مستند و دیدگاه عکاسان، خوانش تصاویر آنها را در متن این تحولات عکاسی مورد بررسی قرار می دهد.
واژگان کلیدی: عکاسی، عکاسی مستند اجتماعی ژاپن، عکاسی ژاپن، جنگ جهانی دوم، عکاسان ژاپنی
Abstract
From announcing Japan’s surrender and the end of the Pacific War in 1945 to the end of the twentieth century, Japan underwent an extraordinary transformation; from a nation ravaged by the destruction of war, Japan became a rising economic power. The radical social and cultural changes of this period generated an unprecedented creative energy which breathed new life into Japanese photography. With the aim of creating of a new visual language, Japan’s postwar documentary photography, moves towards from a passive stance to dynamics and experimentation of different ways of representation that captures the perspective society by the most talented photographers of that era, the photographers who provide fascinating social and historical insight into this period and its photographic output. The outstanding photographic images all attempt to represent the unique nature of the postwar era beyond the solely capturing of Japanese society.
This thesis intends to while presenting social documentary photographs of Japanese society in the historical context of that era, analyze the course of social documentary photography’s forms of expression. In this respect, at the beginning of each chapter is presented a brief overview of the social, political, and cultural status of Japanese society, then by describing the developments and trends in documentary photography and the approaches of photographers, explores the readings of their photographs in the context of photographic developments.Key word: Photography - Social Documentary Photography - Japan - World War II -Japanese Photography - Japanese Photographers