عنوان : بررسی و تحلیل آثار عکاسان حیات وحش در ایران
نگارش و تحقیق: صدف فرهادی
استادراهنما: مهدی مقیم نژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: تیرماه 1398
چکیده
اخذ و دریافت تصویر آن هم بواسطه یک ابزار- ماشین همچون دوربین باعث گردیده تا نگرش ها وشیوه های اجرایی متفاوت وگوناگونی در جهت دریافت امرواقع و تولید وخلق تصویری ازآن تعریف گشته وشکل بگیرد.عکس که خود برش وقابی
با اختراع عکاسی، هم گام با دیگر شاخهها، عکاسی حیاتوحش نیز شکل گرفت و پیشرفت کرد. حیوانات، موجوداتی که در گذشته در نزدیکی انسانها زندگی میکردند، امروز به صورت تصویر به دنیای مدرن انسان راه پیدا کردهاند. پس عجیب نیست که بر اساس حافظهی تاریخی، انسانها علاقمند به ثبت و دیدن حیات وحش باشند. این پژوهش به روش توصیفی است. شیوهی دستیابی به اطلاعات از دو طریق کتابخانهای و میدانی صورت گرفته است. تعداد مورد نظر از بین عکاسان حرفهای و آماتور حیات وحش شناسایی و عکسهایشان مشاهده و بررسی شده است. با تعدادی از عکاسان مصاحبه به عمل آمده است. همچنین دو کارگاه تئوری و یک کارگاه عملی عکاسی حیات وحش به منظور کسب تجربه و اطلاعات بیشتر گذرانده شده است. رسالهی پیش رو برای نخستین بار به بررسی آثار عکاسان حیات وحش در ایران میپردازد. این بررسی که شامل سه فصل اصلی است با بیان مختصری از تاریخچهی عکاسی حیات وحش جهان و ایران آغاز میشود و در ادامه فنون تخصصی عکاسی حیات وحش، که شامل طبیعتگردی، جانورشناسی و عکاسی است معرفی و بررسی میشود. در نهایت با معرفی عکاسان حیات وحش ایران، حرفهای و آماتور، به بررسی آثار ایشان از دو جنبهی سبک قدیم و جدید عکاسی حیات وحش پرداخته میشود. آنچه در این بررسی به دست میآید این است که هرچند در ایران هنوز گرایش به سبک قدیم رواج دارد اما امروزه عکسهای سبک قدیم طرفدار چندانی ندارند و در سطح جهانی، عکاسان، سبک جدید را برای ثبت عکس برگزیدهاند، چرا که سبک جدید راه حل مناسبی برای نشان دادن مشکلات زیستمحیطی است و بهترین شیوه برای هر عکاس تا بتواند به سیاق خودش، حیات وحش را ثبت کند.
واژگان کلیدی:
عکاسی از حیوانات _ عکاسی حیات وحش _ عکاسان حیات وحش ایران _ محیط زیست
Abstract
Wildlife Photography and other branches took shaped and developed along with the invention of photography. Animals, these creatures that lived near the human beings in the past, have come to our modern world in the form of images. Not surprisingly, people are interested in recording and watching the wildlife. This is a descriptive research which the data have been collected through library and field research. A particular number of amateur and professional photographers have been identified, their photos been reviewed and several numbers of photographers have been interviewed. The writer has also attended two theoretical seminars as well as a workshop on Wildlife Photography to experience and gain more information on the subject. The present thesis studies the wildlife photographers’ works in Iran for the first time. The study consists of three main chapters that begin with a brief history of the wildlife photography in the world and in Iran; it is then followed by a series of specialized wildlife photography techniques including nature-based tourism, zoology and photography. Finally, amateur and professional Iranian wildlife photographers are introduced and their works are analyzed based on two aspects of the old and new styles of wildlife photography.
Keywords:
environment _ photography of animals _ wild life photography _wild life photographers in Iran