عنوان : بررسی تأثیر گرافیک و سینما بر آثار مد مایلز الدریج
نگارش و تحقیق: جعفر رزاقی
استادراهنما: سید جواد سلیمی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: مهر ماه 1399
چکیده
مد یکی از تأثیرگذارترین پدیدهها بر تمدن غرب، از دوران رنسانس بهاینسو بوده است. عکاسی در ترویج و اشاعهی این پدیده نقش بهسزایی داشته است و مجلات مد و بعدها نفوذ عکاسی فشن به هنر، از طریق مجلات هنری، باعث رشد گرایش عکاسی هنری مد شد و قوهی محرکهای برای ورود عکاسان هنری به حوزهی مد ایجاد کرد.
دهه 90 میلادی عکاسی فشن با بهرهگیری از عکاسی هنری به بلوغ خود رسید. استفاده از فنهای عکاسی تجاری توسط عکاسان هنری و تأثیر عکاسی هنری بر عکاسی مد، نشاندهندهی مبادلهی دوجانبه میان هنر معاصر و عکاسی مد بود و سینما نقش بسزایی را در این مبادله ایفا نموده است.
عکاسی مد بهسرعت به جریان روایی (سینمایی) پیوست؛ بنابراین شخصیتهای فیلمهای هالیوود، بهویژه شخصیتهای دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶0 فیلمهای هیچکاک، ژان لوک گدار و میکلآنژ آنتونیونی، بهطور مداوم در عکاسی مد بازتاب مییافت.
مایلز آلدریج از عکاسان نامی مد است و میتوان وی را نسل بعد از هلموت نیوتون و گای بوردین برشمرد. مهمترین ویژگیهای عکسهای آلدریج عبارتاند از: روایتگری، صحنههای سورئال و بهکارگیری رنگهای پرزرقوبرق. ازجمله کسانی که بر آثار وی تأثیر گذاشتند میتوان به طراح گرافیک و تصویرساز، آلن آلدریج (پدرش) و فیلمسازانی همچون دیوید لینچ، فدریکو فلینی، میکل آنجلو آنتونیونی اشاره کرد. آلدریج هدفش را اینگونه تشریح میکند: «هدف من ایجاد عکسهایی است که بیننده را از ورق زدن مجله درزمانی که تصاویر خیلی راحت دور انداخته میشوند، متوقف کند».
در این پژوهش علیرغم جنبهها و تأثیرات مختلف تاریخ هنری و سبک هنری که در آثار آلدریج به چشم میخورد، صرفاً به دو جنبهی سینما و گرافیک آن پرداخته میشود؛ تأثیر سینما بر آثار او از دو جنبهی فنی و مضمونی موردبررسی قرار میگیرد و در بخش گرافیک نیز به مؤلفهی درجهی درخشندگی و تأثیر تصویرسازیهای روانگردان آلن آلدریج برعکسهای او، پرداخته میشود.
واژگان کلیدی: عکاسی،مد،عکاسی مد،سینما،گرافیک
Abstract
Fashion was one of the most influential aspects of the Western civilisation since the renaissance and Photography had significantly pushed it forward in fashion magazines.
Later, the influence of fashion photography on art through art magazines, grew the trend of artistic fashion photography and encouraged art photographers to penetrate the fashion industry.
In 1990s, fashion photography reached its maturity by benefitting from art photography.
The use of commercial photography techniques by art photographers and the impact of art photography on fashion photography reflected the reciprocal exchange between contemporary art and fashion photography and cinema has played a significant role in this exchange. Fashion photography joined narrative stream very quickly. Therefore, the characters of Hollywood films, especially the characters of the 1950s and 1960s of Hitchcock films, Jean-Luc Godard and Michelangelo Antonioni were constantly reflected in fashion photography.
Miles Aldridge is a well-known fashion photographer and can be considered the next generation after Helmut Newton and Guy Bourdain. The most features of his photographs are narration, surreal scenes, and the use of bright colours.
Among those who influenced his work, Graphic Designer and Illustrator, Alan Aldridge (his father) and filmmakers such as: David Lynch, Federico Fellini and Michelangelo Antonioni can be named.
Here is how Aldridge describes his goal: “My goal is to create images that stop the viewer from flipping through the magazine when the photos are so easily binned.
In this research, despite the various aspects and influences of art history and art style that can be seen in his works, only two aspects of cinema and graphics are discussed. The effect of cinema is examined from both technical and thematic aspects and in graphics, we deal with the component of the level of brightness and the effect of the psychedelic illustrations of Alan Aldridge (his father).
Keywords: photography, fashion, fashion photography, cinema, graphic design