عنوان : بررسی عوامل تأثیرگذار در مواجهه عکاسان با رسانه عکاسی در تبریز معاصر
نگارش و تحقیق: مسعود هدایتی
استادراهنما: فرهاد سلیمانی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریور ماه 1399
چکیده
عکاسی، مانند دیگر شهرهای بزرگ دوران قاجار، خیلی زود وارد شهر تبریز شد؛ با همان شکل و سیاقی که عکاسی دوران قاجار در ثبت رویدادها، اشخاص و مکانها دنبال میکرد. اما عکاسی در زیست نزدیک به دو قرن خود در این شهر تحولات بسیاری را به خود دیده است و در هر دورهای نوع مواجهه با این رسانه متفاوت بوده است.
در پژوهش پيش رو، برای رسیدن به چشماندازی از عکاسی در تبریز، علاوه بر ارائهي اجمالي تاریخچه و سير تحول عکاسی و موقعیت جغرافیایی این شهر، نگاهی بر رویدادهای عکاسی بعد از انقلاب خواهد شد که بدین صورت تمام فعالیتها و رخدادهای مهم عکاسی چند دهه اخیر، اعم از فعالیتهای عکاسان خودآموز و آموزشمحور، تأسیس و رویکرد نهادها و جشنوارهها، مطرح و بررسي میشود.
نتیجهی مورد انتظار در این پایاننامه، نمایان کردن عوامل تأثیرگذار در روند عکاسی پسا انقلاب اسلامی تبریز است که در نهایت به نقاط قوت و آسیبشناسیهایی منجر میشود تا در پایان، بتوان چشماندازی از مسیر عکاسی معاصر تبریز ارائه نمود.
کلید واژه: عکاسان تبریز، رسانه عکاسی، رویدادهای عکاسی تبریز، عکاسی معاصر تبریز
Abstract
Photography reached the city of Tabriz like other major cities of the Qajar period; In the same way and context that Qajar era photography followed in recording events, people and places. But bio-photography has undergone many changes in this city for nearly two centuries, and the type of exposure to this medium has been different in each period.
In the present research to achieve a vision of photography in Tabriz, a look at photography events after the revolution will be done in addition to a brief presentation of the history and evolution of photography and the geographical location of this city and all important photography activities and events in recent decades including the activities of self-taught and education-oriented photographers, the establishment and approach of institutions and festivals have been discussed.
The hypothetical result of this dissertation is to show the influential factors in the process of photography after the Islamic Revolution in Tabriz, which ultimately leads to strengths and pathologies to present a perspective of the contemporary photography of Tabriz.
Keywords: Tabriz Photographers, Photography Media, Tabriz Photography Events, Tabriz Contemporary Photography