عنوان : تحلیل نشانه شناسی اجتماعی عکس ها در دوران دیجیتال در عکاسی زیارتی (حرم - بارگاهی) شهر مشهد
نگارش و تحقیق: وصال ترابی
استاد راهنما: دکتر مهدی مقیم نژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: اسفند ماه 1399
چکیده
عکسهای گنبدبارگاهی از جنبههای فراوانی مانند فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، نشانهشناسی، و مشابه آن قابل بررسی و پژوهش است. نشانهشناسی به عنوان یک فرآیند معناساز در بستری از فرهنگ روی میدهد، از این رو بررسی این عکسها از منظری نشانهشناسانه قابل تامل است. نگارنده در این پژوهش تلاش داشته تا با استفاده از مفاهیم نشانهشناسی اجتماعی تصویر، ارتباطی میان معنا و این عکسها و جامعه پیدا کند. عکسهای گنبدبارگاهی با اینکه یکی از عمومیترین انواع عکاسی در ایران است، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. درصد زیادی از خانوادههای ایرانی، عکسی را با این مضمون در آلبومهای خانوادگی، مخصوصا آلبومهای قدیمی خود دارند. با کمرنگ شدن این ژانر عکاسی و با توجه به عدم آرشیو این عکسها و همینطور تغییر در روند و نوع ثبت آنها، بررسی و تحقیق در رابطه با آن بسیار قابل تامل است. روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و عکسها با استفاده از تحقیق میدانی جمعآوری شده است. با بررسی تصاویر، اطلاعات زیادی در خصوص عکاسی گنبدبارگاهی و تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دوره آنالوگ و دیجیتال به دست آمد. در این پژوهش تغییرات در روابط بین اعضای خانوادهها و در پوشش(به ویژه پوشش خانمها)، در دورهای حدودن صدساله موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است. همچنین تاثیرات عکاسی آتلیهای در گذار از آنالوگ به دیجیتال و نفوذ آن بر آداب و رسومی که در فرهنگ زیارت امام رضا در سالهای متمادی حاکم بوده، مورد مطالعه قرارگرفته است.
کلیدواژهها: عکاسی زیارتی، نشانه¬شناسی اجتماعی، عکاسی دیجیتال، عکاسی گنبدبارگاهی.