عنوان : بازشناسی واقعیت برساخته در عکاسی مفهومی با تاکید بر آثار توماس دیمند
نگارش و تحقیق: ثریا دانش پژوه
استاد راهنما: دکتر مهدی مقیمنژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریور ماه 1397
چکیده
موضوع این پژوهش درباره واقعیت است؛ واقعیتی که برساخت میشود، به عبارت دیگر، این دیگر واقعیت نیست؛ تنها وانمودهای از واقعیت است که تمام جنبههای زندگی ما را در بر گرفته و میبلعد. عکاسی به عنوان رسانهای جنجالی به دلیل خصوصیات ذاتیاش به عنوان یک رسانه که به حق بازنماینده واقعیت است، مطرح شد. ابزاری که بیچونوچرا آینه واقعیت است. از آنجایی که رسانه همیشه در مورد طریقه بازنماییاش از واقعیت و تاثیرات آن بر فرهنگ مورد سوءظن نظریهپردازان بوده است، عکاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بدبینی با ورود به عصر پستمدرن و ظهور عرصه دیجیتال به حد اعلای خود رسیده و در آثار هنرمندان مفهومی به موازات نظریههای فلاسفه هنر بازنمود پیدا کرد. آنان که بیش از پیش به تصاویر رسانهها بدگمان بودند در آثارشان به طرق مختلف جنبههای مختلف رسانه و بازنمایی آن را زیر سوال میبردند. در این میان، توماس دیمند، هنرمندی است معاصر که با ایجاد برساختهایی کاغذی از مرجعِ عکس، عکسی که رسانهها به ما نشان میدهند، مفهوم واقعیت را به چالش میکشد و بیننده را به فکر وامیدارد. در عکسهای او در حقیقت دوربین به درستی رسالت خود را انجام داده و ابزه مورد عکس را دقیقا مانند آن بازنمایی کرده است اما این ابژه است که واقعی نیست.
کلیدواژه: واقعیت، عکاسی مفهومی، توماس دیمند، برساخته، پست مدرنیسم.