عنوان : بررسی بازنمایی جنسیت زنان در عکاسی دهه 1360 با رویکرد نظری جودیت باتلر(مطالعه موردی عکاسی جنگ درآثار سعید صادقی و مریم کاظمزاده)
نگارش و تحقیق: سینا داوری
استاد راهنما: دکترحامد کیا
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریورماه 1398
چکیده
در دهه 1360 عکاسی ایران با پوشش تصویری انقلاب و جنگ 8 ساله، تجربه منحصر به فردی را از سر گذراند و طی آن "عکس" به عنوان رسانه غالب آن دوران، به واسطهای برای بازنمایی هویت مرد و زن ایرانی بدل شد. بدین معنا که با دیدن عکسهای آن دوران به خوبی میتوان به چرایی و چگونگی این هویت پی برد. در این میان هویت و نقشی که زنان ایرانی در آن دهه و در طول دفاع مقدس به خود دیدند کمتر مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا با نگاهی به سیاست گذاریهای اصلی و بنیادین جمهوری اسلامی و به طور مشخص سخنان رهبر انقلاب که در تبیین الگوی مناسب برای زن ایرانی ایراد شده است و همچنین از میان محتوای ادبی مکتوب شامل نامهها، خاطرات، وصیتنامهها و زندگینامهها و محتوای بصری تولید شده بر اساس آن که شامل آثار هنری، سینمایی، تلویزیونی، روزنامهها، پوسترهای تبلیغاتی، نقاشی، دیوارنگارهها و مجلات بوده است، مفاهیم اولیه استخراج و سپس با استفاده از دیدگاه جودیت باتلر در مورد تئوری اجرا، عکسهای دو تن از عکاسان آن دوران یعنی سعید صادقی و مریم کاظمزاده به روش تحلیل گفتمان بصری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا ضمن واکاوی الگوهای پیش یافته، به پرسشهای پژوهش پاسخ داده شود. همچنین انتخاب دو عکاس با جنسیت متفاوت موجب خواهد شد تا از دریچه دید هر دو جنس به موضوع نگریسته شود. در پایان این پژوهش بر اساس یافتههای حاصل از بررسی عکسهای دو عکاس مذکور و با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حاکم در آن دوران؛ هویت زن در دهه 1360 و جنگ 8 ساله را بر طبق دو الگوی زن زینبی و زن زهرایی دسته بندی و همچنین فضاهایی که در آن این هویت شکل گرفته است، مشخص خواهیم کرد.
واژههای کلیدی: جنگ، زنان، جودیت باتلر، عکس، بازنمایی.